”Der er jo ikke nogen, der tør sætte et remedie, inden en af os har sagt god for det. Vi har været medskabere fra ’knever’ til handling - til den sidste ting er sat ned.” Sådan fortæller Martin, der er en af de 11 borgere, der i dag varetager receptionen på Lejbjergcentret. En reception borgerne selv har taget initiativet til - og skabt skridt for skridt - i samarbejde med en af centerets medarbejdere og Aalborg AKTIV.
Samskabelse er nøgleordet for receptionens tilblivelse på Lejbjergcentret. En reception der startede som et ønske om forandring fra en borger, Dorte. Hun ville gerne tage centerets telefon, og det blev startskuddet til det arbejdsfællesskab, hun i dag står i spidsen for.
”Det er fedt at være en del af arbejdsfællesskabet. Jeg har fået det, jeg søgte.” Sådan fortæller Dorte, der selv koordinerer vagtplaner og rekrutterer nye kræfter til fællesskabet. En dag hev hun fat i Martin på gangen og sagde, at hun måske havde en opgave til ham.
Nysgerrigheden og det nyskabende i receptionen gjorde, at Martin hoppede på opgaven, og det fungerer rimelig godt ifølge ham selv:
”Der har altid været noget at komme herud for, men nu kom der det her ekstra. Jeg har aldrig følt, at jeg manglede noget, men da der skete noget nyt, noget nyskabelse, så endte det med, at jeg kom herud både onsdag og torsdag. Og når nordjyden her siger, at det fungerer rimelig godt, så er det rimelig perfekt.”
Gruppebillede af Martin, Dorte, Tommy og Frank.
Alle gode ideer, indspark og erfaringer er velkomne i arbejdsfællesskabet i receptionen. Blandt andet har Martin IT-kendskab, og den kompetence kom hurtigt i spil: ”Google højtaleren var min ide, og det var headsets også”, fortæller han, og straks supplerer Dorte: ”Ja det med de headsets, det er simpelthen genialt.”
Om Google højtaleren uddyber Martin: ”Det startede med, at vi snakkede om, at hvis vi skulle have nogle med, som ikke selv kunne skrive, så kendte jeg til den, og så blev jeg spurgt til, hvordan den fungerer og virker.”
Frank, der også er en del af receptionsholdet, fortæller, at han tidligere har haft erfaring med at tage telefoner, og det var er en stor hjælp for de andre. Dorte henvender sig til Frank og uddyber:
”Du har været med til at give noget erfaring videre til os andre, der i starten ikke fattede en brik af, hvordan man gør det. Bare sådan en bagatel som at skrue lyden op på øre-dimmeren.”
Den samskabende og nytænkende fremgangsmåde har gennemsyret al arbejdet med receptionen. Opgaverne, formatet, udstyret, udseendet og vagtplaner er al sammen bestemt af borgerne selv. I samarbejde med Tommy, der er medarbejder på centeret, og Aalborg AKTIV er alle de gode ideer gjort til virkelighed. Det har medført, at receptionen i dag er et fysisk område ved centerets indgang.
Det der startede som en telefonpasning, er i dag udviklet til at være et stort arbejdsfællesskab, der løbende tager flere opgaver ind, fordi borgerne selv har et ønske herom:
”En eller to sørger for at kigge efter, om der er post, der skal deles rundt i huset. Vi kører fremvisning af huset, når der kommer nye borgere, hvor vi viser rundt med en eller to personale. Og så har vi nogle til at sidde oppe på pinden, som jeg nu siger,” fortæller Dorte.
Martin i receptionen.
Frank i receptionen.
Opbakningen til receptionen er enorm fra alle involverede. Og der kommer løbende flere til. Martin fortæller:
”Det har også vist, hvor meget jeg vil det, at hvis nu mødet var en onsdag, jamen så stod jeg bare det tidligere op.”
”Hvad gør man ikke for det, man gerne vil”, siger Frank, der uddyber med en lille anekdote om den gang, han selv var lige ved at betale for en taxa fra Midtjylland til Aalborg for at komme til et receptionsmøde.
Det store engagement er også tydeligt at mærke på medarbejderen Tommy: ”Jeg må da indrømme, at jeg synes, at det er lidt sjovere at gå på arbejde nu. Jeg kan mærke en holdånd omkring alt det her. Den her holdånd, som vi stille og roligt har drevet frem, er nu en stor kraft, vi slet ikke kan stoppe igen. Altså vi vil det her. Og det kan man virkelig mærke i motivationen for at få det til at ske i hverdagen. Og det synes jeg virkelig er fedt.”
Tommy uddyber: ”I hele processen var det rigtig fedt at se folk vokse og tage det ansvar, som de hver især har gjort. Det er i større og større grad folkene her, der tager opgaverne selv. Vi skal i mindre og mindre grad have personale derude, og det er så fedt at se.”
Ansvaret for receptionens tilblivelse og drift har primært lagt hos de borgere, der er involveret i det, hvilket betyder, at Tommy måtte stille sig i baggrunden, og det har til tider været udfordrende:
”Min rolle har været at facilitere, at det her kunne ske, og ikke at overtage. Min rolle har været at sidde på mine hænder.”
”Og det er faktisk gået ret godt, hvis jeg skal sige det”, indvender Dorte og Martin er enig:
”Han har været her, men som en skygge.”
Tommy tilføjer smilende: ”Min rolle har også været svær at tæmme, fordi jeg har virkelig haft lyst til at skubbe til motivationen i nogle tilfælde, hvor vi har siddet på et møde og ikke kommet så langt. Men jeg har været meget bevist om, at hvis I skal ville det her, så skal det komme fra en rigtig motivation, som I selv erkender og opnår,” siger han henvendt til Dorte, Martin og Frank. ”Så hvis jeg hele tiden er der til at svinge en holdåndspisk, så er jeg jo stadigvæk nødvendig,” afslutter Tommy.
Det er ikke kun arbejdsglæde og fællesskab, receptionen har ført med sig. Dorte er blevet inspireret til at starte i skole, da det vil hjælpe hende med opgaverne, hun varetager i receptionen: ”Jeg træner op til at få de skide bogstaver til at hænge ved”, forklarer hun.
Samtidig er Martin blevet bevidst om selv sig: ”Jeg har fået bekræftet noget, jeg vidste om mig selv. Når jeg sætter mig for noget, er der altid gået halve og hele timer inden, og jeg har også tænkt, så lad mig dog slippe. Men sådan har det ikke været her.”
Tommy bliver inspireret af Martin’ udtryk og siger, at han også er blevet bekræftet i noget, han allerede vidste: ”Ressource-tilgangen til de kære folk her på Lejbjergcentret - det er noget, der virker, hvis man gå all in på det. Folk kan så sindssygt meget, som de også godt ved, at de kan, men de skal have muligheden for at gøre det for pokker.”
”Har der været det mindste, så kunne man bare gribe knoglen”, sådan fortæller Martin, der fremhæver, at Aalborg AKTIV altid har været på sidelinjen til enten at give ”et spark i røven” eller give tilliden til, at hvis der er noget, man ikke kan finde ud af, så er der en masse hjælp at hente.
Dorte er enig, og hun pointerer: ”Man har aldrig følt sig på ”skideren”. Man har altid fået hjælp.” Frank bakker de to andre op og uddyber: ”De har altid været der, når vi har brug for det.”
Men der er ikke længere brug for Aalborg AKTIV i samme grad, fortæller Dorte: ”Vi klarer flere og flere ting selv.”
Set fra medarbejdernes side har det også været en fordel at samarbejde med Aalborg AKTIV. Tommy fortæller: ”Det har været rigtig rart at have Aalborg AKTIV med i forhold til deadlines på forskellige ting, og opgaver vi skulle præsentere. Vi skulle eksempelvis have undersøgt det med den højtaler, fordi Aalborg AKTIV kom, og der skulle vi snakke om det. Vi har haft noget at leve op til.”
Receptionen blev indviet i sommeren 2021.
Der er 11 borgere beskæftiget i receptionen.
Arbejdsopgaverne har borgerne selv fastsat og de indebærer: Telefonpasning, modtagelse af besøgende, vedligehold af flyers, rundvisning af potentielle nye borgere, tage imod tilmeldinger til arrangementer, sende og modtage post.
Aalborg AKTIV har afholdt workshops med receptionsgruppen flere gange undervejs for at afklare, hvilke drømme og ønsker de hver især har til receptionen og hvilke opgaver, der giver mening for netop dem. Undervejs i processen har Aalborg AKTIV været sparringspartner for såvel borgere som medarbejdere på Lejbjergcentret og hjulpet med at pege på mulige samarbejdspartnere.
Lejbjergcentret har modtaget penge fra Aalborg Kommunes innovationsmidler til opførsel af receptionen. Aalborg AKTIV har hjulpet borgerne med at udarbejde ansøgningen til innovationsmidlerne.