Klik her for at komme retur til forsiden.
Projektgruppen er nu efterhånden vant til at afholde projektmøderne på Teams. Og fjerde møde blev da også over Teams i julelysets skær.
En underarbejdsgruppe har arbejdet med at konkretisere prøvehandlingerne. Det kan du læse mere om nederst på denne side. De pegede på tre mulige prøvehandlinger.
Underarbejdsgruppen arbejder nu videre med at fintænke og lægge en plan for prøvehandlingerne, men det bliver nødvendigt at prioritere. De mødes først i januar for at planlægge.
Den samskabende proces har givet stor læring og denne læring skal gives videre i en rapport med konkrete anbefalinger.
Allerede nu er det muligt at pege på en lang række punkter, som har givet værdi. En hurtigt runde blandt arbejdsgruppens deltagere viser, at der er meget at hente.
De mennesker vi er her for
De mennesker vi er her for, og som det hele handler om, er inddraget på rette tid og med samme stemmevægt. Projektgruppen slår fast hvor vigtigt det er, at disse stemmer høres og vægtes på lige fod med de fagprofessionelles stemmer.
Projektgruppens samarbejde
Projektgruppen har oplevet en stor synergi i at samles med udgangspunkt i en konkret udfordring på tværs af alle mulige faggrupper kommunalt, privat, frivillig. Dét at blive lukket ind på kryds og tværs giver en anden energi, og diversiteten i sammensætningen af gruppen har været afgørende vigtig. Projektgruppen sætter sig selv og deres værdier i spil i en sag, som alle er engagerede i og inspirerer hinanden på kryds og tværs. Og så var det rigtig godt at befinde sig i proces og alligevel komme til resultat – og ikke for resultatets skyld.
Vi inddrager andre
Arbejde med at inddrage dimittender til en del af undersøgelsen, gav os et andet og nyt blik på os selv. Og gode erfaringer med at involvere civilsamfundet direkte.
Formidling
Den samskabende proces har haft denne side www.aalborgaktiv.dk/samskabelse som omdrejningspunkt for informationer og det har vist sig, at denne formidlingsplatform var god.
Den uvelkomne gæst
Og så har der også været udfordringer, fordi COVID-19 forandrede alt. Men på trods af COVID-19, og at det måske ikke blev den proces, man kunne ønske sig. Så er det lykkedes med samarbejdet.
Tre af projektgruppens medlemmer arbejder nu videre med et udkast til en decideret rapport med endnu flere anbefalinger.
Tid: Klokken 13.00 til 14.00.
Lokation: Microstoft Teams. Linket finder du i mødeindkaldelsen.
Vi glæder os rigtig meget til næste skridt i projektet, hvor prøvehandlingerne skal igangsættes!
En arbejdsgruppe mødes for at konkretisere arbejdet med de kommende prøvehandlinger. Forud for mødet er der lavet en miniundersøgelse blandt en forældregruppe til børn med særlige behov for at få deres input til, hvilke elementer fra dimittendernes undersøge, der skal prioriteres først.
Tilbagemeldingerne bekræfter pointerne fra undersøgelsen, men den giver ikke et klart svar på prioriteringen.
Arbejdsgruppens sammensætning er derfor afgørende, og den består af fem personer fra projektgruppen. En der repræsenterer målgruppen, og derfor involveres hun som deres stemme i det fortsatte arbejde, og fire personer der repræsenterer medarbejdere og ledere i Aalborg Kommune. Repræsentanternes syn på mistillid/tillidsproblematikken kombineres med alle de svar, der er kommet i undersøgelsen, som dimittenderne har foretaget.
Udfaldet af mødet skitseres i følgende model. Den lilla skrift er viden fra dimittendernes undersøgelse.
(Spørgsmålene i parenteserne skal projektgruppen i fællesskab afklare - og udkastet til prøvehandlingerne er naturligvis til fælles drøftelse).
Der udarbejdes simple skabeloner, der kan sætte rammen for mødet mellem forældre og kommune. Rammen skal handle om forventningsafstemning, da undersøgelsen fremhæver dette som centralt. Her skal projektgruppen sammen sætte første del af prøvehandlingerne i gang:
I dimittendernes undersøgelse fremhæves de menneskelige relationer. Derfor skal relationskompetencer prioriteres ekstra fra kommunens side. Den konkrete prøvehandling bliver følgende:
Herudover har arbejdsgruppen følgende tanker, der eventuelt kunne supplere ovenstående:
Samarbejdet i kommunen er også et centralt element i undersøgelsen. Den konkrete prøvehandling bliver følgende:
Herudover har arbejdsgruppen følgende tanker, der eventuelt kunne supplere ovenstående:
Der igangsættes ikke en særskilt prøvehandling til dette emne fra start, da projektgruppen og repræsentanterne afventer, om forældrenes samarbejde med navigatøren - der fører dem videre til de rette faglige kompetencer - vil give dem en oplevelse af konkret og faglig vejledning. Samtidig er målet, at arbejdet med navigatøren giver forældrene en fornemmelse af sammenhæng og et helhedsorienteret arbejde omkring dem og deres børn.
Førend de øvrige tiltag kan lykkes kræver det opbakning fra ledelsen. Ledelsens ansvar bliver at skabe rammerne for, at det er muligt at arbejde med ovenstående fokusområder. Det skal ske gennem kultur, kommunikation og ordentlighed.
Formålet med prøvehandlingerne er, at de centrale områder og indsatser kan overføres til andre områder og målgrupper. Det vigtigste er at afprøve i det nære, evaluere og prøve af igen. På den måde bliver prøvehandlingerne en iterativ proces.
Det er vigtigt, at der i alle processer og faser tages aktivt stilling til, hvordan der samskabes og involveres på kryds og tværs.
Forældrene oplever, at de har en sammenhængende og gennemskuelig kontakt med kommunen - og samtidig oplever forældrene, at der samarbejdes ”bag linjen”.
Navigatøren er en medarbejder i kommunen, som forældrene selv peger på. For at sikre kontinuitet og sammenhæng kan den enkelte, kommunale afdeling udpege en sekundær navigatør. Det er et opmærksomhedspunkt, at ”nye” forældre måske ikke selv kan pege på en navigatør tidligt i forløbet.
Et møde kan både være fysisk, på telefon eller på Microsoft Teams.
Vedrørende spørgsmål til dagsordenen eller projektet generelt:
Projektleder Karin Leth Kristensen: Telefon: 2520 5389